inprimatu
Nik uste nahiko hurbildik eta zuzenki erantzun dietela zuek bidalitako lehe
Izenburua:
Nik uste nahiko hurbildik eta zuzenki erantzun dietela zuek bidalitako lehe
Sinadura:
Joxean Artze
Urkizaren iruzkina:
Egilea(k):
Artze, JosAnton

Argitalpena:
Enseiucarrean.
Urtea:
1992
Argitalpenaren urtea:
Alea:
6.zk.
Orrialdea:
15-22

Nik uste nahiko hurbildik eta zuzenki erantzuten dietela zuek

   bidalitako lehen hiru galderei. Ongi dagoela deritzot, olerkariak olerkien

                               bidez erantzutea

 {TITULUA}

Joxan Artze

                                               (Usurbildik, 90ean urriaren 5ean)

 

 1. Zure olerkigintzarako hari nagusiak zein dira?

 

   Zertarako da on

 argirik ez darion

           olerkia,

 ez badarama beragan

               egia?

   Unetxo baterako

 agian belarriari zaio xamur,

                       begiari eder,

 baina barnera orduko

       ezabatzen da eta

       deus ez da, ez da ezer:

 

 Eguzkiari badiozu atzea ematen,

 itzala agertuko zaizu aurrean,

     aurrean luzatuko itzala.

 

 Geroztik itzala dukezu itzai:

         hura nora, zu hara;

   hura aurretik,

                         eta zu atzetik...

 zeure itzalaren itzal bihurturik!

 

 "Nola" egitea ez da zaila

   "zer" egiterakoan ardurarik ez denean.

 

 "Zernahi"ri "nolanahi" egitea dagokio

 eta zernahi egin, nolanahi egin,

                 biok berdin direnean,

                 biok dira berdin

                             nolanahiko  zernahi.

 

 Landareek edo harriek ez bezala,

               abereak,

       ikuskor dena ikusteko

       dauzka begiak buruan.

 

     Abereek ez bezala,

           gizakumeak,

     ikusten denean ikusten ez dena batik-bat

     ikusteko dauka bihotza

                   gorputzaren erdian.

 

     Ikustezina ikusteko dago batez ere

             olerkaria gizakumeen artean:

       ikustezina ikusi eta

       ikustarazten laguntzeko ingurukoei.

 

     Ikustezina ikustera etorri da,

     ikustezina ikustera doa

             olerkaria,

 eta ikustezina ikusiz,

       esanezina esatera

             olerkitan.

 

 3. Zein autore dituzu inspirazio bide?

 

                   Iturri zaharretik

                         edaten dut,

                     ur berria edaten,

   beti berri den ura,

   betiko iturri zaharretik.

 

         Iturriak izan aurretik

                 ugari zen uretik

                 edaten dut,

           ura baino lehen zen

                   iturritik edaten,

         inoiz agortzen ez den,

 eta inoiz lehortzen ez den ura

 isurtzen duen iturri bakarretik,

                       iturri guztien iturburutik...

 

 — "Bi punturen artean,

   zein da biderik laburrena?"

 

 — "Biderik ederrena!"

 

LXXXII

 

                               Om! XIVÂya namah!

 agur, zuri, ekialdeko Sri XANKARÂTXÂRYA

                         "Bakea Sortzen duen Gidaria";

 

 agur, zuei, ekialde urruneko TXOAN-TXE

                 Tibetar MILAREPA, Japoniako MATSUO BAXÔ;

 

 agur zuri, ekialde hurbileko Rabbi MOXE BEN LEON;

 

 orobat zuri, Arabiar Xeih AHMAD AL-ALAWÎ

                       Lâ ilâha ill-ALLÂH

                       MUHAMMADun rasûlu-LLÂH.

 

 agur, zuei, itzalalde urruneko Siux lakotadunak,

                 HEHAKA SAPA, "Altze Beltza" eta

                 TAXUNKO WITKO, "Zaldi Zoroa":

                         Hi-ei-hei-i-i! Hi-ei-hei-i-i!

                         Tunkaxila WAKAN-TANKA!

 

           agur eta ohore zuei, agur eta goraintzi denoi!

 

           Ez zaituztegu urrun.

     Eguzki berak gaitu jotzen,

     Ilhargi berak ferekatzen,

                 zuek eta gu;

 Euri berak bere garaziaz bustitzen,

   Tximista berak argiz betetzen,

         zuek hor eta gu hemen.

 

     Eguzkia bakarrak dizkigu

 gabiltzan bide anitzak argitzen,

               zuei eta guri,

         Lur bakarrak gaitu bazkatzen

 eta Indar bakarrak eusten

 zuei orduan eta guri orain,

                                           zutik!

 

Sophia Perennis

 

               Jakinduri iraunkorra,

               lehen zena eta gero datekeena;

               mundua hastean bertan zena,

               mundua bukatzean bertan datekena.

 

           Eguzkia baino argiagoa,

               elurra baino garbiagoa;

                   sua baino biziagoa,

               zerua baino zabalagoa;

             haren aldean urrea eta harri-bitxiak

               hautsa eta errautsa besterik ez dira.

 

       Ez du lurrak ehortziko,

       ez urak ithoko;

       ez du suak kiskaliko,

       ez eta haizeak ere eramango;

     aldiek ez diote koskik ez koskarik egiten,

     aldeak ez du bere luze-zabal,

                                 goi-behe neurrigabean biltzen;

     aldiak hasi aurretik zena,

     aldiek aldegin ondotik ere datekeena;

 

 hasiera baino lehenagoko Hasiera,

 bukaera baino goragoko Bukaera;

 Hasierak isuria Bukaerak bilduko duena,

 Hasiera eta Bukaera biok bat direna;

 

             den guztiaren, den denaren

       Abiaburua, Helbidea eta Helburua.

 

 2. Zer mundu ikuskera eskaintzen diguzu?

 

             Iturri zaharretik

                   edaten dugu,

               ur berria edaten,

             hitz bizia aditzen,

   beti berri den hitza,

   betiko hizkuntza zaharretik.

 

 Nola hatsa biriketatik biriketara

                   jauzika, argigarri;

 nola odola bihotzetik bihotzera

                   isurika, berogarri,

 hala heldu zaigu

       mendi malkarretan behera oldartsu,

                 ibar zelaitan barrena baretsu,

       isilunerik gabeko kantu luze zaluan...

 

       Darion ura nondik datorkion,

             zer daki iturriak!

 hala heldu zaigu,

         alde ezezagunetik,

         aldi ilhunetik

 zaigu heldu,

                     ahoz aho ahora,

                 eskuz esku eskura, euskara:

                                   hitza eta bizia.

 

 Nola gauari bere ezkutukiak

         agerterazten dizkion eguzkiak,

 hala geuri ere digu hizkuntzak

         gauzen izanaz argitzen izenez:

 

       izena duen orok du bere izana,

         izana zezaguenak emanik, izena;

 

       izena dazagunak ba dazagu izana,

         izanaren aurpegia denez izena.

 

 Horrela,

               aurpegiz aurpegi garamatza

               eta derakusku argiro hitzak,

         izenez izen, izaki ororen izana,

         izanez izan, izadi osoaren zaina,

                                   muina eta gaina.

 

     Ez niri eguzkirik itzal!

                 ez eta ere apal!

       ezin badute ere hura

           ene begi ahulok jasan;

 

     ez du eguzkiak errurik

         ene begi gaisook

                 ezin badiote hari

                 begiz begi begira...

 

   izatekotan,

             indar gehiago bekie,

       arren othoi, ene begioi!

 

       Ez, othoi, eguzkirik

       ene begioi itzal

   Ez, arren, zeure aurpegirik

   ene bihotzari estal!

   lehergarri bazaio ere honi,

 itho-zoriak izutzen badu ere

 

             jotzen duzunean. goitik,

             goitik ere goienetik,

       iharrosten batera barrutik,

                   barru sakonenetik.

 

           Zer litzateke ene bihotzaz

     jantzi ezean zure aurpegiak,

             bete ezean zure egiak,

             hutsik eta bilutsik hotzez!

 

       Bekio, arren, bihotz honi egia,

                     hori du eta bere ogia!

 

 Etor bekio,

     betorkio, othoi,

                               bihotz honi argia,

                 hortaz du eta berak haragia!

 

   "O! adiskideok, entzun nazazue:

         eguzkiaren antzekoa da maitasuna

         harri beltzaren irudikoa berriz

         maitasunik gabeko bihotza",

         izotz beltzak ernetako baratza

         maitasunik gabeko bihotza

 

       Maitasun mamitua da edertasuna

     edertasunaren mamia, berriz, egia.

     Edertasuna baizik ez du hedatzen egiak,

                 hala nola argia eta beroa ekiak.

 

       Egia ez da inoiz agertzen

     edertasunez jantzirik baizen;

     edertasunaren bidez du egiak

       bere mezua haizeratzen

 Eta edertasuna agertzeaz bat

       han da bertan maitasuna:

       non eta den edertasuna,

       han du ondoan maitasuna

 

       Maitakiro zaigu ageriko edertasuna

                             ezkutuko egiaz mintzo;

       xamurkiro deitzen digu edertasunak

         gordean duen egia ezagutzera.

 

         Edertasunetik egiara iristeko

           ezinbestekoa dugu maitasuna.

           Ezin daiteke egia ezagutu

                   maitasunik gabe:

           egiaz guztiz jabetzeko,

             buruz ezagutu dena

         bihotzez behar da izan,

   eta ezagutu duguna izateko

         beharrezkoa da maitasuna.

 

     Maite dugu edertasuna.

   egiaren aurpegia erakusten digulako.

     Maite dugu egia, ederra delako.

 

     Maite dugu edertasuna

             edertzen gaituelakotz.

       Maite dugu egia,

               argitzen digulako begia,

             garbitzen bihotza....

  

 


inprimatu